Vitamine B5 | Beginnersgids – 11 dingen die je moet weten

[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Vitamine B5 (anders: pantotheenzuur)is een van de acht B-vitaminen die het zogenaamde B-complex vormen. Zoals alle B-vitamines is vitamine B5 wateroplosbaar en helpt het koolhydraten om te zetten in glucose om energie te produceren die het lichaam aandrijft. Pantotheenzuur, te vinden in planten, dieren en mensen, is essentieel in de meeste vormen van het leven. Pantotheenzuur wordt ook gevonden in co-enzym A, dat essentieel is voor veel chemische reacties, en een gezond niveau van vitamine B5 is essentieel om het lichaam te helpen bij het verteren van vetten en eiwitten en om de algehele gezondheid te behouden.

Wat is vitamine B5?

Waar wordt vitamine B5 voor gebruikt?

Pantotheenzuur is een voorloper van de synthese van co-enzym A (CoA), dat essentieel is om te overleven in alle vormen van leven.Co-enzym A en zijn acylderivaten worden door het lichaam gebruikt om energie te produceren uit voedsel, eiwitten en koolhydraten. De CoA wordt ook gebruikt in de citroenzuurcyclus om vetten, cholesterol, steroïde hormonen (oestrogeen en testosteron), vitamines A en D, acetylcholine (een neurotransmitter die wordt gebruikt om signalen te verzenden en het immuunsysteem en organen te stimuleren) en in β-oxidatie te synthetiseren . Deze processen stellen het lichaam in staat om de juiste voedingsstoffen uit het voedsel efficiënt genoeg te ontbinden om energie te produceren.

Gezondheidsvoordelen van vitamine B5

Het lijkt erop dat de lijst met voordelen eindeloos is wanneer we de voordelen van pantotheenzuur voor het lichaam beoordelen.Net als alle andere vitamines B, gebruikt het lichaam vitamine B5 om het lichaam op verschillende manieren van energie te voorzien. Vitamine B5 heeft een positief effect op de hersenen, het hart, de bijnieren, de huid en het haar; hun toestand is sterk afhankelijk van de hoeveelheid van deze stof.

Vitamine B5 – waar is het goed voor?

Vitamine B5 wordt gebruikt om verschillende lichaamsprocessen te behandelen en te helpen.Deze omvatten regulatie van zenuwen, cardiovasculaire gezondheid, bijnierfunctie, acne en huidverkleuring, wondgenezing, haaruitval of dunner worden, en slapeloosheid. Onbalans en hormoonsecretie, geassocieerd met de bijnieren en resulterend in symptomen zoals stress, depressie, immuunrespons stoornissen en gewichtsverlies of obesitas, worden ook behandeld met pantotheenzuur. Behalve de bijnieren, kunnen ook symptomen optreden van onbalans of een stoornis in de schildklierfunctie (vermoeidheid, droge huid, uitdunnen van het haar, enz.). ) worden ook behandeld met vitamine B5. Hoewel pantotheenzuur vaak de bron van de symptomen zelf niet behandelt, wordt het gebruikt om symptomen te verlichten, vaak gerelateerd aan chemische of hormonale onbalans in het lichaam. Pantheninezuur helpt niet alleen om deze symptomen te behandelen, maar wordt ook regelmatig in de juiste dosis ingenomen om de algehele goede conditie van het lichaam te behouden.

  • Vitamine B5 en functioneren van de hersenen en het zenuwstelsel

Een gezond brein is essentieel voor het dagelijks leven en verantwoordelijk voor het doorgeven van informatie aan de rest van het lichaam. Pantotheenzuur vormt acetylcholine, een chemische stof die nodig is voor het zenuwstelsel. Zonder acetylcholine zou het lichaam niets aan het immuunsysteem en de organen kunnen signaleren of doorgeven. Pantotheenzuur is ook gunstig voor de hersenen en helpt ouderdomsverlies, hoofdpijn en migraine, depressie en alcoholverslaving te verminderen.

  • Cardiovasculaire gezondheid

Een farmacologisch derivaat van pantotheenzuur, pantetine, wordt gebruikt om het cholesterolgehalte in het lichaam te verlagen. Het wordt ook gebruikt om het hart in goede conditie te houden. Vergelijkbaar met co-enzym A bleek het pantheon de kransslagaderziekte te verminderen. Vitamine B5 wordt ook gebruikt om cholesterol te synthetiseren, dat laag gehouden wordt, in het medicijn of in een dieet. Het reguleert ook de hoeveelheid atherosclerotische plaque in de slagaders en vermindert de kans op een hartaanval of beroerte in verband met verstopte en gedeeltelijk geblokkeerde slagaders in het hart. Wetenschappelijke gegevens wijzen ook op een verlaging van de hoge bloeddruk als gevolg van absorptie van pantotheenzuur. Laten we ons herinneren dat in het lichaam zuurstof in het lichaam wordt overgedragen door rode bloedcellen. De ontwikkeling en productie van nieuwe rode bloedcellen is afhankelijk van de hoeveelheid vitamine B5 die wordt geconsumeerd; verhoogde circulatie van vitamine B5 kan ook de overdracht van rode bloedcellen verbeteren. Pantotheenzuur ondersteunt ook het vermogen van vitamine B2 om ijzer te activeren, wat bloedarmoede en andere symptomen van ijzertekort zoals vermoeidheid en dyspnoe voorkomt.

  • Vitamine B5 en bijnieren

Waarschijnlijk een van de belangrijkste functies van pantotheenzuur is het effect op de bijnieren. Wetenschappelijke gegevens suggereren dat vitamine B5 direct verantwoordelijk is voor bijnierondersteuning bij de productie van hormonen. Deze klieren beheersen verschillende hormonale functies in het lichaam. Vitamine B5 zorgt ervoor dat de bijnieren hormoonspiegels reguleren om stress, angst en depressie te verminderen. Het is ook nuttig bij de regulatie van het cortisolniveau. Hoewel te veel cortisol in het lichaam het metabolisme kan beïnvloeden, heeft het lichaam kleine hoeveelheden nodig om dit proces en gezond gewicht onder controle te houden. Een geschikt niveau van vitamine B5 vermindert het risico op bijniermoeheid of uitputting. Wanneer dit gebeurt, kan het stressniveau niet onder controle worden gehouden en heeft het een negatieve invloed op de rest van het lichaam. Als adrenale vermoeidheid of uitputting optreedt, kan pantotheenzuur de klieren aanvullen en opnieuw opstarten. Op deze manier verbetert het lichaam zijn reactie op stress.

  • Voordelen van vitamine B5 tijdens gewichtsverlies

Hoewel suppletie van vitamine B5 of overmatige consumptie van pantotheenzuur niet direct gewichtsverlies veroorzaakt, is deze vitamine verantwoordelijk voor het zorgen voor een goede stofwisseling en vertering van voedsel. De belangrijkste functie van vitamine B5 is het metaboliseren van voedsel tot energie. Na het bereiken van de gewenste hoeveelheid van deze stof in het lichaam, kunt u trainen zonder snelle vermoeidheid, met meer energie en kracht, evenals het opnieuw opbouwen van de weefsels en spieren en het handhaven van het juiste gewicht. Dankzij metabolische processen en de toename van energie en weerstand met pantotheenzuur in de vorm van een supplement of een zeer integraal dieet, kan vitamine B5 de algemene gezondheid van het lichaam beïnvloeden, het hoofd bieden aan fysieke inspanning en goed verteerbaar zijn, wat afslanken ondersteunt.

  • Voordelen van het gebruik van vitamine B5 op de huid
  • Vitamine B5 voor acne

De hoeveelheid vitamine B5 in het lichaam speelt een belangrijke rol in de elasticiteit van de huid, genezing en veroudering door het niveau van koolhydraten, eiwitten en lipiden dienovereenkomstig te beïnvloeden. Pantotheenzuur vermindert tekenen van vroegtijdige veroudering en verbetert de algehele integriteit van het grootste orgaan van het lichaam – de huid. Het is ook aangetoond dat vitamine B5 helpt om wonden te genezen, hetzij oraal of lokaal, waardoor de wond sneller wordt afgesloten dan zonder het supplement. Naast de versnelling van de wondgenezing is ook de versnelling van de genezing van littekens gedocumenteerd. Onderzoek heeft aangetoond dat weefselintegratie en -reparatie aanzienlijk zijn verbeterd door suppletie met vitamine B5. Een vloeibare vorm van vitamine B5, dexpanthenol, D-pantothenylalcohol, D-panthenol of panthenol, kan ook worden gekocht. Ze kunnen plaatselijk worden gebruikt of door injectie worden geïnjecteerd om wonden te genezen. Dermatologen gebruiken ook vitamine B5 om huidontsteking en acne eczeem te behandelen.

Van orale en lokale therapieën is aangetoond dat ze de olie- en talgafscheiding bij patiënten binnen 2-3 dagen verminderen.Na twee weken behandeling zullen de patiënten een verandering in de poriegrootte opmerken en beginnen acne-laesies te genezen en verdwijnen ze. Acht weken na de eerste behandeling beginnen patiënten te merken dat eczeem onder controle is en minimaal. Pantotheenzuur vermindert acne aanvallen veroorzaakt door stress en geneest de huid van eerdere ziekte-uitbraken.

  • Vitamine B5 voor haar

Artsen stelden ook een vitamine B5-supplement voor om dunner of haarverlies te behandelen. Pantotheenzuurgebrek kan niet alleen vroegtijdige vergrijzing van het haar veroorzaken, maar ook het dunner worden en verlies. De cosmetica-industrie is begonnen met het toevoegen van vitamines aan shampoos, maar het is niet bewezen dat deze toepassing – in de vorm van wassen – effectief is. Als aanvulling zal vitamine B5 echter de gezondheid van de hoofdhuid verbeteren en haargroei-bollen activeren, evenals de haarzakjes versterken.

Vitamine B5 voor reumatoïde artritis

Pantotheenzuur wordt niet alleen gebruikt om huidontsteking te behandelen, maar ook om de ontsteking van gewrichten te verminderen. Vitamine B5 wordt gedoseerd om stijfheid en gewrichtspijn geassocieerd met reumatoïde artritis te verlichten en de gewrichtsmobiliteit te vergroten.

Vitamine B5-bronnen

Pantotheenzuur ontleent zijn naam aan het Griekse woordpantosDe term ‘van overal’ betekent dat deze vitamine wordt aangetroffen in verschillende vruchten, granen, zaden, eiwitten, zuivelproducten en vele andere voedingscomponenten. Het is meestal verkrijgbaar in voedsel als een ingrediënt van co-enzym A en fosfopanthenethine; na consumptie worden eetbaar co-enzym A en fosfopenthenethamine afgebroken door chemische reactie op water of worden ze gehydrolyseerd tot pantotheenzuur. Granen zijn een uitstekende bron van pantotheenzuur; het frequente raffinageproces van de graanschil (waar het grootste deel van vitamine B5 wordt aangetroffen) kan echter leiden tot een verlies van 35% – 75% van de hoeveelheid. Naast het raffinageproces kan het conserveren van groenten en fruit ook leiden tot een verlaging van het vitaminegehalte van het geconsumeerde voedsel.

Lijst van voedingsmiddelen die vitamine B5 bevatten

Een dieet dat bestaat uit de juiste hoeveelheid vitamine B5 versterkt het immuunsysteem, ondersteunt de bijnierfunctie en zenuwen en brengt veel andere voordelen voor het lichaam. .Voedingsmiddelen met het hoogste gehalte aan pantotheenzuur zijn:

Eiwit:

  • lever van dieren
  • vissen, schaaldieren en krabben
  • eend
  • kalfsvlees
  • Turkije
  • kuiken

Groenten:

  • broccoli
  • zuurkool
  • bloemkool
  • Zoete maïs
  • witte en zoete aardappelen
  • groen
  • boerenkool

Zuivelproducten:

  • yoghurt
  • zuivel
  • feta
  • eieren

Peulvruchten en noten:

  • gepelde erwten
  • linzen
  • soja
  • pinda’s
  • amandelen

Fruit:

  • avocado
  • oranje
  • tomaat

granen :

  • volkorenbrood
  • Volkoren granen
  • zonnebloemzaden
  • tarwezemelen

champignons:

  • shiitake paddestoelen
  • Rimini-paddestoelen

Vitamine B5 – Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH)

In het geval vanpantotheenzuur (vitamine B5),De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) hangt af van de leeftijd van de persoon, maar is gemakkelijk te bereiken met een gezond dieet. Ongeveer 2 mg wordt aanbevolen voor zuigelingen. Jonge kinderen moeten gemiddeld 3 mg tot 4 mg per dag gebruiken. Borstvoeding en zwangere vrouwen moeten ongeveer 6 mg tot 7 mg per dag consumeren om een gezonde zwangerschap en een goede lactatie te behouden. Gemiddeld zou een volwassene ongeveer 5-6 mg vitamine B5 per dag nodig hebben.

Vitamine B5-suppletie

Hoeveel vitamine B5 moet ik nemen?

Pantetine, een disulfidevorm van pantotheenzuur (vitamine B5), is verkrijgbaar als voedingssupplement. Het supplement in de vorm van pantetine wordt beschouwd als een actievere vorm van pantotheenzuur omdat het de sulfhydraatgroep bevat die nodig is voor co-enzym A; het wordt echter niet beter geabsorbeerd door de mens die het neemt, dus is het gunstig om het samen met het additief te gebruiken in de vorm van calcium-pantothenaat, een andere toegediende therapeutische vorm van pantotheenzuur. Bovendien is calciumpantothenaat een stabielere vorm – het is gemakkelijker in de ingewanden te slikken en te verteren omdat het zout is. Het wordt ook meestal voorgeschreven of voorgesteld door artsen als een voedingssupplement in doses van 5 mg – 10 mg.

Panthethaantoediening kan worden gebruikt voor hoge cholesterolniveaus, terwijl calciumpantothenaat proactief en behulpzaam is bij patiënten met stijve gewrichten, reumatoïde artritis of gewrichtspijn.Deze aanvulling is beschouwd als een meer homeopathische en natuurlijke oplossing voor het stabiliseren van sommige processen in het lichaam die niet volledig naar behoren werken.

Vitamine B5 – voordelen voor mannen

Mannen kunnen veel baat hebben bij een dieet verrijkt met vitamine B5. Het bijniereffect is grotendeels gebaseerd op vitamine B5 en is nodig om te helpen bij het ontwikkelen van testosteron, een steroïde hormoon dat meer zichtbaar is bij mannen. Testosteron ondersteunt spieruithoudingsvermogen, seksuele functie en fysieke fitheid van mannen. Pantotheenzuur wordt ook gebruikt om prostaathypertrofie te behandelen.Bij vitamine B5-tekort nemen de testosteronniveaus af en veroorzaken verschillende symptomen, zoals:

  • verhoogde niveaus van lichaamsvet
  • verminderd seksueel verlangen
  • verminderde spiermassa en kracht
  • onvruchtbaarheid
  • afwezigheid van vleeshaar
  • ontoereikend cholesterolmetabolisme
  • verhoogd gevoel van vermoeidheid

Vitamine B5 – voordelen voor vrouwen

Net zoals bijnieren verantwoordelijk zijn voor enkele veranderingen in testosteronniveaus bij mannen, hangt ook de gezondheid van vrouwen af van de klieren; vitamine B5 is essentieel om ze te activeren voor de productie van oestrogeen en progesteron. Zonder het progesteron dat nodig is om de oestrogeenspiegels in balans te houden, worden vrouwen vatbaarder voor eierstokkanker. Orale anticonceptiva, die oestrogeen en progestageen bevatten, verhogen ook de behoefte aan vitamine B5 bij vrouwen, om de niveaus van zowel kunstmatige als natuurlijk geproduceerde hormonen in het lichaam in evenwicht te brengen. In klinische onderzoeken bleken vrouwen die orale anticonceptiva gebruikten, een verlaagd gehalte aan pantotheenzuur te hebben.

Anticonceptiva verhogen het metabolisme en de afbraak van pantotheenzuur in het lichaamBorstvoeding en zwangerschap kunnen ook de vitamine B5-spiegel van vrouwen aantasten en blootstellen aan vitamine B5-tekort. Optimale niveaus van vitamine B5 zijn essentieel voor een gezonde zwangerschap, voor zowel moeder als kind. Goed functionerende bijnierfuncties verminderen vermoeidheid, stress, angst, depressie en gewichtstoename. Gezonde bijnieren verminderen ook de stress van het milieu die gepaard gaat met menstruatiecycli, puerperium en borstvoeding en andere milieu-invloeden.

Vitamine B5 – bijwerkingen

Overdosis vitamine B5

Vitamine B5 is in het algemeen niet toxisch voor mensen. Hoewel er geen wetenschappelijk bewijs is voor een overdosissyndroom, is het bij overmatige doses mogelijk om te ervaren: …

  • gastro-intestinaal ongemak
  • misselijkheid
  • maagzuur
  • diarree
  • krampen

Symptomen van vitamine B5-tekort

Vitamine B5-tekort symptomen zijn zeldzaam bij de mens als gevolg van beschikbare supplementen en een dieet rijk aan de stof; Studies hebben echter aangetoond dat chronisch gestresste of ondervoede mensen pantotheenzuurgebreksymptomen kunnen ervaren. De wijdverbreide aanwezigheid van vitamine B5 in de meeste voedingsmiddelen vermindert echter de kans op een tekort. Aan de andere kant kunnen sommige geneesmiddelen ook de functie van afbraak van koolhydraten in het maagdarmkanaal blokkeren en zo het niveau van vitamine B5 in het lichaam verlagen. Kleine symptomen van vitamine B5-tekort kunnen zijn: prikkelbaarheid, depressie, spierkrampen, slapeloosheid, maar veroorzaken ook allergische of astma-explosies.Vitamine B5-tekort kan ook irritatie van het maagdarmkanaal veroorzaken met symptomen zoals

  • braken
  • diarree
  • buikpijn

Vanwege de effecten op het immuunsysteem kan een tekort aan vitamine B5 ook frequentere infecties van de bovenste luchtwegen veroorzaken, evenals problemen bij het helen van wonden of verzwakking van het vermogen van het lichaam om de ziekte te bestrijden. In sommige extreme en zeldzame gevallen had de tekort aan vitamine B5 ernstiger symptomen, zoals bijnierinsufficiëntie of -uitputting en hepatische encefalopathie, of de aanwezigheid van toxines in het bloed.Zelfs wanneer deze symptomen zeer geavanceerd zijn, is elk van hen reversibel met een goede aanvullende behandeling.

Marjoleine Nines
Over Marjoleine Nines 438 Artikelen
In het geval van Marjoleine Nines valt meer dan alleen op te letten, maar de twee grootste dingen die je moet weten, zijn dat ze sceptisch en empathisch zijn."" Natuurlijk zijn ze ook vooruitziend, rechtop en gevoelig, maar deze zijn ook in balans door haatgevoelig te zijn . Haar attente aard is echter waar ze zo bekend om is. Vaak zullen mensen erop rekenen en haar tolerantie vooral wanneer ze troost of steun nodig hebben. Niemand is perfect natuurlijk en Marjoleine heeft ook veel minder gunstige eigenschappen. Haar onaangename aard en obsessieve aard veroorzaken veel grieven op vaak persoonlijke niveaus. Gelukkig schittert haar empathie op de meeste dagen helderder.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*