Selenium | Beginnersgids – 14 dingen die je moet weten

[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Wat is selenium?

Selenium is een natuurlijk mineraal dat wordt aangetroffen in voedsel en water.Selenium is een zeer belangrijke voedingsstof voor menselijke immuniteit. Het speelt ook een rol bij antioxidantactiviteit, omdat het werkt tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen en ontstekingen. Het is ook belangrijk voor uw metabolisme.

Hoe werkt selenium?

Onderzoek toont aan dat het een antiviraal effect heeft en belangrijk is voor vruchtbaarheid en voortplanting.Vermindert het risico op kanker en andere ernstige ziekten. Selenium verhoogt ook de antioxiderende eigenschappen en is belangrijk voor een goede doorbloeding. Op deze manier verhoogt het de weerstand tegen ziekten en stress. De ziekten waar het tegen beschermt zijn kanker, virussen, hartziekten en Astma.

Seleniumtekort

Seleniumgebrek komt zelden voor bij gezonde mensen (gegevens voor de Amerikaanse gemeenschap). Er is echter een risico op een tekort in het geval van een ziekte die de opname van voedingsstoffen schaadt. Dit kan de ziekte van HIV of Crohn zijn.

Gezondheidsvoordelen van selenium

Selenium wordt gebruikt om mensen met een tekort aan deze stof te behandelen. Selenium is ook op grote schaal gebruikt in alternatieve geneeskunde voor de behandeling van schildklieraandoeningen (Hashimoto) en hoog cholesterol.

Voordelen van selenium voor mannen

De voordelen van selenium voor mannen zijn natuurlijk de hierboven genoemde. Bovendien kan selenium helpen om het lichaam te reinigen. Het wordt gecombineerd met en neutraliseert giftige mineralen zoals kwik. Kwik is aanwezig in bepaalde soorten zeevruchten. Selenium verzwakt de negatieve elementen van toxines en zuivert het lichaam.

De gezondheidsvoordelen van het nemen van selenium zijn onder andere:

  • Antioxiderende effecten

Selenium helpt het verouderingsproces vertragen en helpt het immuunsysteem door schade veroorzaakt door vrije radicalen te verminderen. Het werkt samen met andere antioxidanten om oxidatieve stress tegen te gaan en bepaalde soorten kanker te stoppen. Selenium is ook een belangrijk onderdeel van glutathionperoxidase. Het is een enzym dat betrokken is bij lipidenbeschermingsprocessen in celmembranen. Het is essentieel om oxidatieve celafbraak te voorkomen en te beschermen tegen mutatie en DNA-schade.

  • Kankerpreventie (waarschijnlijk)

Selenium is vooral belangrijk voor u als u een verzwakt immuunsysteem of een genetische aanleg voor kanker in uw gezin heeft. Behandeling met hoge doses selenium wordt tegen kanker toegepast. Volgens onderzoek is selenium goed voor de bestrijding van sommige kankers. Deze omvatten lever-, prostaat- en longkanker. Selenium heeft een herstellend effect op het lichaam. Het bereikt de celkern en lokaliseert schade. Houdt zich aan antioxidanten en werkt vervolgens, vermindert en repareert DNA-schade.Studies hebben aangetoond dat een grote dosis selenium van 200 mg per dag beschikbaar is,kan nuttig zijn bij DNA-bescherming. Dit kan helpen om het potentieel voor celmutatie en de groei van kanker te verminderen. Andere studies tonen aan dat bewoners van plaatsen op de wereld die niet veel selenium in de bodem hebben, een hoger risico hebben om kanker te krijgen dan op plaatsen met meer selenium in het bodemoppervlak.

  • Verbetert de immuniteit

Volgens onderzoek is selenium essentieel voor het goed functioneren van het immuunsysteem. Het kan ook een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van virusgroei. Bij HIV-patiënten vertraagt selenium de ontwikkeling van het virus tot AIDS.

  • Aanpassen van de schildklierfunctie

Studies tonen aan dat er een verband bestaat tussen het metabolisme van de schildklier en seleniumgebrek. Uw schildklier is verantwoordelijk voor het reguleren van het werk van uw hele lichaam. De schildklier regelt veel belangrijke functies van het lichaam. Deze omvatten eetlust, energie, temperatuur, slaap en gewicht. Schildklierproblemen kunnen symptomen veroorzaken zoals gewichtstoename of -verlies, slaapproblemen en irritatie. Seleniumtekort gaat gepaard met schildklierproblemen. Seleniumsuppletie kan daarom nuttig zijn bij de behandeling van schildklieraandoeningen.

Hoeveel selenium moet ik per dag nemen?

Als u al genoeg selenium in uw dieet eet, hoeft u het niet meer te nemen. Als u bovendien meer dan 400 mcg gebruikt, kan het zelfs schadelijk zijn. Wetenschappers geloven dat selenium het beste werkt als je het uit natuurlijke bronnen in voedsel haalt. Neem geen extra portie selenium via suppletie zonder uw arts te raadplegen.

Selenium-toxiciteit

Volgens studies kan toxiciteit van selenium schadelijk zijn. De aanbevolen dagelijkse dosis is afhankelijk van uw leeftijd …

  • Kinderen 1-3: 20 mcg / dag
  • Kinderen 4-8: 30 mcg / dag
  • Kinderen 9-13: 40 mcg / dag
  • Volwassenen en kinderen 14+: 55 mcg / dag
  • Zwangere vrouwen: 60 mcg per dag
  • Vrouwen die borstvoeding geven: 70 μg / dag

Bijwerkingen van selenium

Wanneer het wordt ingenomen volgens de aanbevolen doseringen, veroorzaakt selenium meestal geen bijwerkingen. In geval van overdosering, omvatten de bijwerkingen van selenium:

  • breathalyses
  • koorts
  • misselijkheid
  • problemen met de lever, nieren en het hart

interacties

Seleniumsupplement kan interageren met andere medicijnen die u neemt. Dit bevat:.

  • maagzuurremmers
  • geneesmiddelen voor chemotherapie
  • corticosteroïden
  • niacine
  • statica
  • pillen

Seleniumsuppletie kan ook geassocieerd worden met andere gezondheidsproblemen. Raadpleeg uw arts voor advies.

Symptomen van seleniumgebrek:

Dit zijn de acht meest voorkomende symptomen van seleendeficiëntie waarvan u op de hoogte moet zijn:

  • haaruitval
  • verkleuring van nagels en huid
  • vermoeidheid
  • cerebrale eclips
  • hypothyreoïdie
  • vruchtbaarheidsproblemen
  • immuunsysteem problemen
  • Astma

Producten rijk aan selenium

De volgende producten zijn rijk aan selenium:

  • Ei

Een goede manier om selenium te verkrijgen is om eieren te hebben. Eén gemiddeld ei bevat bijna 20% van de dagelijkse dosis selenium. Naast een goede manier om selenium te verkrijgen, bevatten eieren ook veel eiwitten en vitamines uit de B-groep.

  • Kaas

Voedsel rijk aan selenium is ook kaas. Kaas kan gemakkelijk worden opgenomen in een dieetplan. Eén portie kaas bevat 20% van de dagelijkse inname van selenium. Omdat de kaas ook veel verzadigde vetten bevat, moet je oppassen met hoeveel je eet.

  • fungus

Champignons zijn ook een van de producten rijk aan selenium. Als een van de producten rijk aan dit element bevatten ze 17% van de dagelijkse dosis selenium in één portie. Ze bevatten ook veel voedingsvezels en veel andere voedingsstoffen.

  • haver-

Haver is een van de producten rijk aan selenium. De granen bevatten ook veel voedingsvezels, ideaal om het verteringsproces te verbeteren.

  • Paranoten

Een van de rijkste bronnen van selenium zijn paranoten. De reden hiervoor is dat ze 1917 mcg mineraal bevatten in een hoeveelheid van 100 gm. Ze zijn vrij rijk aan calorieën, net als andere noten, dus ze moeten in kleine hoeveelheden worden geconsumeerd.

  • kip

Kip is een geweldige manier om selenium te krijgen. Het bevat ongeveer 39% van de dosis die u elke dag nodig heeft, in elke portie.

  • Rundvlees

Rundvlees is erg rijk aan selenium. In een portie bevat het 131% van wat je elke dag nodig hebt voor dit element. Het is ook rijk aan andere mineralen zoals ijzer en koper. Rundvlees heeft echter veel cholesterol, dus spaar het spaarzaam.

  • Varkensvlees

Varkensvlees is een ander vlees dat veel selenium bevat. 100 g varkensvlees bevat ongeveer 71% van wat je elke dag nodig hebt voor deze stof.

  • Tarwe

Van de verschillende granen is tarwe een uitstekende bron van dit mineraal. Eén portie bevat 101% van wat je elke dag nodig hebt als het gaat om selenium.

  • Tonijn

De tonijn is niet alleen rijk aan omega-3 vetzuren, het heeft ook een hoog gehalte aan selenium. Eén portie bevat 115% van wat je per dag nodig hebt voor dit mineraal.

  • oesters

Oesters zijn kreeftjes rijk aan mineralen. Oesters zijn ook rijk aan andere micro-elementen. Ze bevatten veel zink, koper en ijzer.

  • Wholegrain rogge

Rogge biedt bijna 50% van wat je elke dag nodig hebt voor selenium. Het is ook rijk aan vezels en eiwitten.

  • Zonnebloemzaad

Zonnebloempitten bevatten veel belangrijke voedingsstoffen. Een deel van de zaden bevat 76% van de dagelijkse dosis selenium. De zaden zijn ook rijk aan andere mineralen.

  • Zalm

Gezonde vette vis, zalm, bevat 59% van wat je nodig hebt voor selenium. Andere mineralen die in zalm worden aangetroffen zijn kalium en fosfor.

  • bruine rijst

Bruine rijst is een geweldig alternatief voor witte rijst. Het bevat veel voedingsvezels en is een uitstekende bron van selenium.

  • Turkije

Naast het feit dat het een uitstekende bron van eiwitten is, bevat kalkoenvlees 33% van de dagelijkse inname van selenium. Een deel van Turkije is beter voor u dan ander vlees, omdat het een laag gehalte aan verzadigde vetten en calorieën heeft.

  • Garnalen

Deze populaire zeevruchtenproducten bevatten 57% van de dagelijkse inname van selenium.

  • krab

Naast dat het rijk is aan andere voedingsstoffen, is krab een goede manier om selenium te verkrijgen. Eén portie bevat 63% van wat je per dag nodig hebt voor selenium.

  • soja

Sojabonen bevatten minder selenium dan andere voedingsmiddelen op de lijst. Ze hebben echter nog steeds 10% van wat je per dag nodig hebt voor dit mineraal.

  • Spaghetti

Een portie pasta bevat ongeveer 38% van de dagelijkse dosis selenium.

Welke dosis selenium is te hoog?

De aanbevolen dagelijkse dosis voor volwassenen is 80-200 mcg. Al het andere is ongunstig voor het lichaam.

Hoe gebruik je selenium?

De beste manier om selenium te verkrijgen, is het rationeel te voeden. Uw arts kan u echter aanraden om supplementen met selenium in te nemen als u een ziekte heeft die het voor dit mineraal moeilijk maakt om te absorberen.

Gebruik van selenium

Selenium is bekend geworden vanwege zijn antioxiderende eigenschappen.Antioxidanten beschermen cellen tegen schade. Bewijs dat seleniumsuppletie de kans op prostaatkanker kan verminderen, wordt betwist. Veel studies suggereren echter dat er weinig voordeel is van suppletie voor deze vorm van kanker. Bovendien lijkt selenium in sommige gevallen het risico op bepaalde ziekten te verhogen. Dit is het geval voor huidkanker en diabetes. De schaarste van dit mineraal is zeldzaam (gegevens voor de Amerikaanse bevolking). Sommige ziekten, zoals de ziekte van Crohn, zijn echter geassocieerd met lage niveaus van selenium. Selenium werd ook bestudeerd bij de behandeling van ziekten zoals Astma en artritis. De resultaten waren gemengd. Selenium-toepassingen omvatten echter in sommige gevallen een door artsen aanbevolen suppletie.

Selenium en diabetes

Mensen met diabetes mellitus hebben verhoogde niveaus van selenium in hun lichaam (gegevens voor de Amerikaanse bevolking).Dit leidt ertoe dat sommige onderzoekers vermoeden dat het kan bijdragen aan de ontwikkeling van de ziekte. Een onderzoeksteam heeft onlangs aanbevolen dat mensen stoppen met het nemen van supplementen die selenium bevatten. De meeste Amerikanen consumeren nog steeds grote hoeveelheden van dit mineraal vanwege het selenium in de bodem. Dit komt omdat de grond selenium absorbeert, dat wordt opgenomen door de gewassen. Wetenschappers onderzochten de diabetesindex en het seleniumniveau bij 1000 mensen. Er werd ontdekt dat diegenen die diabetes hadden ook veel meer selenium in hun lichaam hadden. Hoewel selenium essentieel is voor je lichaam, hebben wetenschappers ontdekt dat er een dunne lijn kan zijn tussen de hoeveelheid die nodig is voor je lichaam en de hoeveelheid die al schadelijk is. Hoewel het niet duidelijk is waarom een mineraal het risico op diabetes zou verhogen, wordt aangenomen dat het dit kan doen door de insulineresistentie te verhogen.

Conclusies over selenium

Selenium is een essentiële stof voor de gezondheid van uw lichaam.Hoewel het noodzakelijk is om je goed te voelen, kunnen te veel mineralen schadelijk zijn voor de gezondheid. Om deze reden is het het beste om het noodzakelijke selenium te verkrijgen uit mineraalrijke voedselbronnen. Er zijn veel voedingsmiddelen die selenium bevatten en je kunt de bovenstaande lijst bekijken om te zien wat je moet eten om de inname van dit mineraal te verhogen. Het gebruik van deze voedselbronnen in uw dieet is vrij eenvoudig, zelfs als u veganist of vegetariër bent. Paranoten bevatten bijvoorbeeld een enorme hoeveelheid selenium.

Wat de gezondheidsvoordelen van selenium betreft, lijkt het erop dat professionals de behandeling of preventie van de ziekte beginnen te betwijfelen door supplementen in te nemen.Omdat dit het geval is, is het het beste om er eenvoudig voor te zorgen dat u voldoende selenium binnenkrijgt via uw dieet. Als u supplementen neemt met selenium, om welke reden dan ook, is het het beste om de hierboven genoemde aanbevolen dosis selenium niet te overschrijden. Deze dosis selenium zal nooit een excessief niveau overschrijden in termen van mogelijke seleniumtoxiciteit. Meer informatie over dit element is te vinden op internet door eenvoudig te zoeken.

Marjoleine Nines
Over Marjoleine Nines 438 Artikelen
In het geval van Marjoleine Nines valt meer dan alleen op te letten, maar de twee grootste dingen die je moet weten, zijn dat ze sceptisch en empathisch zijn."" Natuurlijk zijn ze ook vooruitziend, rechtop en gevoelig, maar deze zijn ook in balans door haatgevoelig te zijn . Haar attente aard is echter waar ze zo bekend om is. Vaak zullen mensen erop rekenen en haar tolerantie vooral wanneer ze troost of steun nodig hebben. Niemand is perfect natuurlijk en Marjoleine heeft ook veel minder gunstige eigenschappen. Haar onaangename aard en obsessieve aard veroorzaken veel grieven op vaak persoonlijke niveaus. Gelukkig schittert haar empathie op de meeste dagen helderder.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*