L-theanine: 17 dingen die je moet weten

[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

L-teanina: 17 dingen die je moet weten

L-theanine is een structurele combinatie van aminozuren, glutaminezuur en glutamine. Dit betekent dat alle deeltjes een vergelijkbare vorm hebben.

Wat is L-theanine?

Hoewel dit een zogenaamd niet-essentieel aminozuur is (vaak aanwezig in ketens), heeft het l-teanine een structuur die lijkt op die van een enkel molecuul. “L” in de naam betekent “links” in tegenstelling tot “dextrose”. In feite wordt een molecuul gekenmerkt door de neiging om één element te overheersen, net zoals zowel rechts- als linkshandigheid worden gekenmerkt door een gemiddeld menselijk wezen.Linkshandige “moleculen zijn” linkshandige “en” dextrose “moleculen zijn” rechtshandig “. Linkse en rechterhand deeltjes hebben verschillende eigenschappen.L-Teanine is een van de vele supplementen die worden gebruikt voor therapeutische doeleinden. Het is verkrijgbaar in capsule- of theevorm. De veiligheid ervan wordt algemeen erkend en geaccepteerd. L-Teanine, ontdekt door de oude, is ook een bewijs van de verworvenheden van oude Chinese kennis van 4700 jaar geleden, die nog steeds onze moderne wereld ten goede komt.

Alternatieve namen voor L-theanine

Er zijn veel alternatieve chemische bepalingen voor L-theanine, waaronder:

– 5-N-ethyl-glutamine– L-glutaminezuur – gamma-ethylamide.
– Theanin
– Suntheanine (gepatenteerde naam voor L-theanine)

Hoe werkt de L-theanine?

Omdat het structureel vergelijkbaar is met glutamaat, kan L-teanine door de bloed-hersenbarrière passeren, wat betekent dat het de hersenen direct kan bereiken zonder de noodzaak van een extra katalysatormolecuul. L-Teanine kan interageren met meerdere identieke zenuwverbindingsplaatsen in de hersenen als gamma-aminoboterzuur (GABA), dat een belangrijke neurotransmitter is bij het verminderen van angst en stressbeheersing. L-Teanine kan de NMDA ook blokkeren voor zijn eigen receptoren. Dit laatste is de eigenschap waarop het anti-uitputtingseffect van l-teanine is gebaseerd, omdat de NMDA een neurotoxisch effect heeft.

Daarnaast stimuleert L-theanine een smaak van spice of umami, wat handig is bij gewichtsverliesprocessen.Ten slotte verhoogt 2-Teanin het niveau van verschillende neurotransmitters in de hersenen. Deze omvatten dopamine, GABA, glycine, BDNF en NGF, die allemaal belangrijk zijn voor menselijke gevoelens van angst en depressie. Of l-teanine het serotonineniveau in de hersenen verhoogt, is controversieel. Sommige studies hebben aangetoond dat ja, terwijl anderen een verlaging van de serotoninespiegel hebben laten zien na toediening van L-teanine. Men moet echter niet vergeten dat deze tests werden uitgevoerd bij ratten en niet bij mensen.

Waar dient l-theanine voor?

L-theanine brengt veel verbeteringen aan in de prestaties van verschillende functies en systemen van het lichaam, waaronder hersen- en leverfuncties.De ontdekking van het therapeutische gebruik van deze substantie dateert uit het oude China, 4700 jaar geleden. Misschien is de meest voorkomende toepassing van l-teanine het kalmerende effect. De stof wordt “capsulemeditatie” genoemd vanwege het vermogen om de staat van ontspanning te versterken in combinatie met een gelijktijdige toename van de mentale alertheid. Deze gemoedstoestand is vergelijkbaar met die van meditatie. Met betrekking tot het fenomeen van “capsule-meditatie”, kan L-teanine de productie van alfagolven in het menselijk brein verhogen. Alfagolven zijn gecorreleerd met een kalme, bewuste staat van functioneren. De vraag is of alfagolven ontspanning veroorzaken, of ontspanning de alfaproductie veroorzaakt. Bovendien verbetert luchtigheid de concentratie.

Een dergelijke cognitieve verbetering is niet alleen voordelig voor de gemiddelde persoon, maar ook voor mensen met psychische stoornissen, bij wie de concentratie van neurotransmitters wordt verminderd.Een voorbeeld is ADHD. Afnemende concentraties van neurotransmitters die verantwoordelijk zijn voor een goede cognitieve functie worden ook waargenomen bij depressieve stoornissen, hoofdletsel en andere aandoeningen van hersenfuncties. Er is weinig onderzoek gedaan naar de angstresistente eigenschappen van l-teanine. Alle onderzoeken zijn op kleine schaal uitgevoerd. De stof kan echter het fenomeen voorkomen dat bekend staat als neurotoxiciteit, wat geassocieerd is met de oxidatie en dood van cellen. Bovendien vertoonden de aan L-teanine blootgestelde cellen een verlaagde productie van stikstofoxide, wat bijdraagt ​​aan de dood van neuronen. Deze resultaten zijn veelbelovend voor het gebruik van L-teanine als een preventieve maatregel tegen de ziekte van Alzheimer en voor het behoud van hersenfuncties met hoge productiviteit op latere leeftijd. Voor en na de neuropsychologische tests werden ook de cognitieve functies verbeterd bij mensen met psychische stoornissen na toediening van groene thee en L-teanine. Het gebruik van groene thee in dit onderzoek heeft de resultaten enigszins verzwakt en wetenschappers weten niet welke factor verantwoordelijk was voor het resultaat.

Veel patiënten adverteren het vermogen van L-theanine om de negatieve fysieke effecten van alcohol op het lichaam te verminderen, zowel tijdens als na het drinken.Met betrekking tot het gewichtsverlies van L-teanine zijn verschillende kleinschalige onderzoeken uitgevoerd en zijn groene thee of groene thee-extracten vaak gebruikt in plaats van zuiver L-teanine. Deze factoren maken het moeilijk om te bepalen of het L-teanine zelf bijdraagt tot de waargenomen toename van gewichtsverlies of dat andere groene thee-ingrediënten, zoals polyfenolen en catechinen, verantwoordelijk kunnen zijn. De effecten van afslanken met L-Teanine waren daarom op dat moment niet duidelijk vastgesteld.

Bronnen van l-theanine in voedsel

Er is een gebrek aan informatie in de wetenschappelijke literatuur over de bronnen van L-teanine in voedsel, behalve de alomtegenwoordige groene thee. Het is de moeite waard eraan te denken dat het voorkomen van l-teanine kenmerkend is voor elk type ervan, niet alleen voor groen. De stof is ook in verschillende hoeveelheden in zwarte thee aanwezig, afhankelijk van hoe lang de thee is gezet. In een sterke kop zwarte thee zit ongeveer 20 mg l-teanine. Het is vermeldenswaard dat elke thee afkomstig is van een plant.Camellia sinensismaar de bladeren worden op verschillende manieren verwerkt, zodat de resulterende producten in een verschillende mate worden geoxideerd, wat een ander resultaat oplevert.

Hoeveel kan theanine veilig innemen?

De juiste dosis L-theanine hangt af van de toestand van de patiënt, evenals van het individuele metabolisme en de individuele voorkeuren van de persoon die het supplement gebruikt.De gebruikelijke startdosering is 50 mg, maar kan zelfs lager zijn als u gevoelig bent voor psychoactieve stoffen.De maximale dosis kan 200 mg tweemaal daags zijn in supplementen – bij voorzichtig gebruik. Bij gebruik van enkele megados boven 400 mg melden sommige gebruikers dat ze “hoge niveaus van L-Teanine” bereiken. Ze beschrijven de reactie als euforisch. Er zijn geen studies die wijzen op het optreden van specifieke effecten van herhaalde overdoses om dergelijke concentraties van L-teanine te bereiken, noch van meldingen van overdosering van L-teanine. De FDA beoordeelde de suppletie van teanine als GRAS (algemeen als veilig beschouwd) en ontkende de meeste zorgen over de veiligheid. De gezondheidsautoriteiten adviseren echter om theanine niet vaak in hoge doses te gebruiken.Niemand wil immers als eerste een overdosis L-teanine melden.

Na welke tijd verschijnt het effect van l-theanine?

Wachten op de actie van de l-teanine kan variëren van twintig tot veertig minuten. Het kalmerende effect is eerder te zien, maar de productie van alfagolven kan veertig minuten of langer duren. Het kan tot een uur duren voordat het slaperigheidseffect van het l-teanine verschijnt.

Wanneer moet u l-theanine nemen?

Voor de preventie van angst en dementie kan l-theanine worden gebruikt als een dagelijks supplement.Voor andere doeleinden kan het indien nodig worden geconsumeerd. Bijvoorbeeld, om u te helpen in slaap te vallen, kan het nemen van 200 mg l-Teanine ongeveer een uur voor het slapengaan een staat van ontspanning veroorzaken die de slaap gemakkelijker zal maken. Om te profiteren van de anti-angst eigenschappen van l-teanine, kunt u ’s ochtends 100 tot 200 mg van het supplement innemen; dit zal je kalmeren zonder saaiheid. Er is geen therapeutische dosering van l-teanine vastgesteld in klinische onderzoeken. Er dient echter in gedachten te worden gehouden dat de centra die dergelijke klinische proeven uitvoeren zich hoofdzakelijk richten op synthetische en laboratoriumstoffen en zelden worden uitgevoerd op kruiden- of voedingssupplementen.

Hoe lang blijft het l-theanine in je lichaam achter?

De halfwaardetijd van L-theanine is 2,5 tot 4,5 uur.Dit betekent dat het lichaam de helft van de oorspronkelijk ingenomen supplementen in deze tijd metaboliseert, afhankelijk van de weerstand van de individuele leverenzymen. Hoe actiever uw levermetabolisme is, hoe sneller het zal afbreken. Na nog eens 2,5 tot 4,5 uur wordt de helft van wat overblijft gemetaboliseerd en zo verder totdat de l-teanine volledig uit het lichaam is gezuiverd. Natuurlijk zullen merkbare effecten verdwijnen voordat het supplement volledig uit het lichaam verdwijnt. Normaal merkt de persoon niet meer de effecten van de stof op na een tweede halveringstijdstofwisseling, vijf tot negen uur na inname van het product. Er wordt gesuggereerd dat een persoon met een snel metabolisme bij dagelijkse dosering drie doses zou verteren op een moment dat iemand met een langzamer metabolisme een of twee doses zou verteren.

L-theanine en …

L-theanine en melatonine

Melatonine is een van nature voorkomend hormoon geproduceerd door de pijnappelklier. Het speelt een belangrijke rol in de slaap- en wakencyclus en er zijn geen studies naar de effecten van de combinatie van melatonine en L-teanine op mensen. In een recensieartikel dat in 2005 werd gepubliceerd, bleek dat de eigenschappen van melatonine, zoals het veroorzaken van slaperigheid en het houden ervan, minimaal zijn, maar aanwezig. Aan de andere kant hebben studies nog niet aangetoond dat L-teanine slaapeigenschappen heeft. Om de ingrediënten aan te vullen, bieden fabrikanten een combinatie van melatonine en L-teanine in slaapmiddelen.

L-Theanine en cafeïne

L-Teanine mengen met cafeïne is een combinatie die energie toevoegt. Volgens onderzoek zijn er veel voordelen aan het drinken van thee met cafeïne. Er wordt aangenomen dat mensen die supplementen nemen of thee drinken met l-teanine en degenen die cafeïnehoudende dranken drinken dezelfde positieve effecten ervaren. Effecten die herhaaldelijk optreden als gevolg van onderzoek naar de combinatie van inname van l-teanine en cafeïne, omvatten het vermogen om de aandacht te houden zonder verminderde waakzaamheid en het vermogen om de aandacht te vergroten.

Bovendien schatten proefpersonen dat ze geen nerveus of nerveus werden als gevolg van de inname van cafeïne, maar de voordelen ondervonden van cafeïne-inname, zoals cognitieve verbetering. Typische doses in wetenschappelijke studies varieerden van 100 mg l-teanine en 50 mg cafeïne tot 100 mg l-teanine en 50 mg cafeïne.Als de dosis cafeïne de helft van de dosis l-theanine overschreed, was het kalmerende effect van de laatste verdwenen.

Zowel l-teanine als cafeïne veranderen de activiteit van de hersengolven, waarbij bekend is dat l-teanine alpha-hersengolven en cafeïne stimuleert, waardoor de productie van betagolven toeneemt. Alfagolven worden geassocieerd met een ontspanning van de waken, en beta-golven geven aan dat de hersenen in staat zijn tot attente waken. Naarmate beta-golven groter worden, nemen de alfagolven af en omgekeerd. De combinatie van l-teanine en cafeïne verhoogt de productie van alfagolven tot boven het niveau dat door het L-teanine zelf wordt geproduceerd. Het mechanisme van deze actie is niet bekend, maar dit wordt aangetoond door herhaalde onderzoeken.

L-theanine en Adderall

Sommige neurowetenschappers hebben voorgesteld L-teanine te herkennen als een substituut voor Adderal en andere stimulerende middelen bij de behandeling van aandachtstekort. De effecten van l-teanine omvatten concentratie en mentale verbetering, wat het doel is van behandeling met ADHD. Het supplement heeft niet veel bijwerkingen van stimulerende middelen. Er zijn geen studies naar de klinische werkzaamheid van l-teanine bij ADHD uitgevoerd. Er is ook geen informatie beschikbaar over hoe Adderal en l-teanine kunnen interageren, noch kan cafeïne en l-teanine.

L-theanine en alcohol

In combinatie met alcohol vermindert het supplement l-teanine de productie van leverenzymen na alcoholconsumptie. Er wordt gesuggereerd dat L-teanine de vorming van door alcohol geïnduceerde vrije radicalen voorkomt en effectief is tegen leverschade op lange termijn, vaak gevonden bij hoog alcoholgebruik. Extra interactieve effecten van L-Teanine en alcohol zijn verminderde tolerantie voor alcohol. Drankjes melden dat er minder drankjes nodig zijn om een staat van intoxicatie te krijgen dan normaal. Veel mensen melden ook het gevoel van een kleinere kater na een nacht van zwaar drinken. Het is mogelijk om je voor te stellen dat een aminozuur het stimulerende effect van het stimulerende middel zou moduleren en tegelijkertijd het vermogen van het individu om de aandacht te richten synergetisch zou vergroten.

L-theanine en 5-HTP

De neurotransmittervoorloper serotonine, 5-HTP of 5-hydroxytryptofaan is een op zichzelf staand supplement of kan worden gecombineerd met andere supplementen waaronder l-teanine. Deze supplementen werken om het niveau van GABA in de hersenen te verhogen. Verhoogde GABA-niveaus kunnen naar verwachting een subjectief gevoel van verminderde stress en verhoogde ontspanning induceren.

L-theanine op …

L-Theanine uit angst

Formele wetenschappelijke studies hebben de werkzaamheid van L-teanine sterk beoordeeld bij mensen die lijden aan schizofrenie en angst. Deze resultaten waren veelbelovend, maar kunnen niet worden toegepast op de algemene bevolking. Een ander onderzoek naar de relatie tussen l-teanine en angst onderzocht de fysiologische en psychologische stressreacties vóór en na het gebruik van het supplement. L-Teanine had bescheiden angstverlichtende eigenschappen.

L-theanine voor een nachtrust

Hoewel de l-teanine werkt zonder dementie te veroorzaken, heeft het een kalmerend effect, waardoor het gemakkelijker in slaap valt. De meeste wetenschappelijke studies die de effecten van l-teanine op de slaap evalueren, hebben echter aangetoond dat het mensen niet heeft geholpen sneller te slapen of langer te slapen. De onderzoeken werden uitgevoerd met typische doses van 200 mg of minder. Bij hogere doses zijn aanvullende onderzoeken nodig om te achterhalen of het supplement effectiever is in geval van aanvulling.

L-theanine voor zenuwpijn

Er is geen wetenschappelijke studie om de effecten van L-teanine op nerveuze pijn, ook bekend als neuropathische pijn, te evalueren. Eén studie beoordeelde de effecten van een ander ingrediënt van groene thee, epigallocatechine gallate (EGCG), op diabetische zenuwpijn bij ratten en concludeerde dat de bereiding effectief was, maar hield geen rekening met de mogelijke effecten van l-teanine. Er zijn anekdotische meldingen van effectief gebruik van L-teanine in postherpetische neuralgie, een vorm van zenuwpijn die kan optreden na een herpetische explosie, maar er zijn geen formele studies uitgevoerd.

L-theanine voor depressie

Slechts één formeel onderzoek werd uitgevoerd met mensen die de effecten van L-teanine op depressieve symptomen evalueerden. Deze onderzoekers ontdekten dat acht weken behandeling met L-teanine een significant aantal depressieve symptomen verminderde, waaronder slaapstoornissen, cognitieve stoornissen en algemene depressie gemeten met gestandaardiseerde schalen. L-Theanine heeft een positief effect op verschillende neurotransmitters die een rol spelen bij depressie. Sommige onderzoeken bij ratten hebben aangetoond dat aminozuur de serotonineproductie verhoogt en andere laten zien dat het afneemt, maar serotonine is niet de enige neurotransmitter die geassocieerd is met de humane stemming.

L-trein voor kater

Caracon is een complex fenomeen dat vaak gepaard gaat met een intensieve episode van alcoholgebruik. Er zijn verschillende fysieke factoren die ongemak veroorzaken bij een kater, waaronder uitdroging en de aanwezigheid van een alcoholafbraakproduct, alcohol dehydrogenase, in het bloed. Een bijkomende factor is de uitputting van de GABA-neurotransmitter na intensief alcoholgebruik. L-Teanine verhoogt het niveau van GABA in de hersenen, waardoor sommige van de ongemakkelijke gevoelens bij de kater worden verbeterd.

L-theanine tegen …

L-theanine en GABA

Omdat het GABA-molecuul te groot is om de bloed-hersenbarrière te doorkruisen, profiteert het gebruik van GABA niet van verhoogde neurotransmitterspiegels in de hersenen. Om een hoger GABA-niveau te bereiken, is het veel effectiever om supplementen te nemen die deze op indirecte wijze verhogen.

L-theanine contract extract van groene thee

L-theanine is een individueel ingrediënt van groene thee-extract. Als u pure l-teanine wilt consumeren, onthoud dan dat groene thee-extract andere ingrediënten bevat, waaronder epigallocatechine gallate, catechine en cafeïne.

L-theanine en Xanax

Alprazolam, een merknaam van Xanax, is sinds 1981 verkrijgbaar. Het is van korte duur en is vrij verslavend als het gedurende een lange periode wordt gebruikt. Net als de L-Teanine werkt het ook op het GABA-mechanisme in de hersenen.

L-theanine versus L-glutamine

Glutamine wordt voornamelijk verkocht als een gewichtsverlies en spieropbouwende hulp. Het wordt ook gesignaleerd als hulpmiddel bij spijsverteringsproblemen, waaronder colitis ulcerosa en het prikkelbare darm syndroom. In de studie werd glutamine alleen gebruikt als een controlestof, direct met l-teanine. Glutamine had geen antihypertensief effect bij ratten, zoals aangetoond voor l-teanine.

L-teanine versus geitenwortel (valeriaan)

De werkzaamheid van de wortel van de geit bij het induceren van slaap blijft controversieel in de wetenschappelijke literatuur. In het in 2006 gepubliceerde overzichtsartikel wordt opgemerkt dat de tot dusverre uitgevoerde studies methodologisch gebrekkig waren en onvoldoende om definitieve conclusies te trekken. Valeriaan is een populair ontspannings- en aanvullingssupplement.

L-teanine versus suntanine

S untanina is een merknaam afgeleid van l-teanine. De fabrikant beschrijft het als ‘een schonere, meer geconcentreerde vorm’. Recensies van duurdere l-teaninesupplementen zijn vergelijkbaar met die van suntanine. L-Teanine verhoogt het niveau van GABA in de hersenen, waardoor enkele van de onplezierige symptomen van de kater worden verbeterd.

Interacties en contra-indicaties voor consumptie van L-theanine

GABA en valeriaan versterken het synergetische effect van l-teanine, wat resulteert in een intensiever effect. De interacties van l-teanine en cafeïne zijn hierboven besproken. Alles bij elkaar maken we ons slaperig en slaperig zonder apathie. Van L-Teanine is aangetoond dat het antihypertensieve eigenschappen heeft bij dieren, maar dit is niet bevestigd bij de mens.Het effect is niet aanwezig als geen hoge bloeddruk eerder is gedetecteerd.Het is echter gecontra-indiceerd om l-teanine te mengen met bloeddrukmedicatie, omdat de bloeddruk gevaarlijk lage niveaus kan bereiken. Uit een onderzoek door één persoon bleek dat het drinken van grote hoeveelheden groene thee de effectiviteit van warfarine-verdunning vermindert. Er zijn geen andere interacties van l-teanine met enig medicijn gevonden.

Gewichtsverlies met l-theanine

De meeste studies die de effecten van verschillende stoffen op gewichtsverlies evalueren, omvatten ook andere componenten van groene thee-extract, dus het is moeilijk om het effect van L-teanine alleen op het gewichtsverlies te beoordelen. Verlies van eetlust treedt op bij hogere doses l-teanine, dus het is logisch om aan te nemen dat je af zou vallen. L-theanine geeft de groene thee een umami of pittige smaak, wat leidt tot een gevoel van verzadiging, wat ook nuttig kan zijn bij plannen voor gewichtsverlies. Sommige mensen hebben last van overmatig eten. Inslikken van het L-teaninesupplement om de stressreactie te verminderen en ontspanning zonder saaiheid te induceren, kan leiden tot een vermindering van de stress bij overeten.

Voordelen van het gebruik van l-theanine

De mogelijkheid om een breed scala aan L-teanine doses te gebruiken zonder de angst voor een overdosis is het grote voordeel. Therapeutisch gebruik van L-teanine bij het verlichten van angst zonder dementie is ook een significant voordeel.

Bijwerkingen van het verbruik van l-theanine

Bijwerkingen van l-theanine zijn zeldzaam. Deze omvatten misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid en verlies van eetlust. Deze bijwerkingen van l-theanine worden vaak alleen gemeld bij hogere doses.

L-theanine – samenvatting

Kortom, L-theanine is een niet-essentieel aminozuur met veel therapeutische eigenschappen en minimale bijwerkingen. Het kan de vorming van alfa-hersengolven stimuleren, waardoor een toestand van kalme waakzaamheid wordt veroorzaakt zonder de aandacht te verliezen. Het supplement kan het begin van de ziekte van Alzheimer voorkomen of vertragen; er zijn aanwijzingen dat mensen die al cognitief verzwakt zijn, enige verbetering ervaren bij het starten van hun suppletie met lteanine. L-Teanine is een hulpmiddel voor drinkers die de negatieve effecten van alcohol willen vermijden. Van L-Teanine is aangetoond dat het een beschermend effect heeft tegen kater en leverschade.

Hoewel er geen bewijs is van eigenschappen die slaperigheid van l-theanine veroorzaken, maakt het vermogen om stress te verminderen het nuttig voor ontspanning gedurende de dag.Onderzoek naar L-teanine als een behandeling voor angst en depressie is voorlopig maar veelbelovend. De recensies van L-Teanine geschreven door de gebruikers zijn grotendeels positief en vermelden steevast het effect van kalme concentratie en de manier waarop de stimulatie van het supplement het gevoel van stress overwint dat wordt veroorzaakt door het drinken van cafeïnehoudende dranken, wordt gematigd.

Marjoleine Nines
Over Marjoleine Nines 438 Artikelen
In het geval van Marjoleine Nines valt meer dan alleen op te letten, maar de twee grootste dingen die je moet weten, zijn dat ze sceptisch en empathisch zijn."" Natuurlijk zijn ze ook vooruitziend, rechtop en gevoelig, maar deze zijn ook in balans door haatgevoelig te zijn . Haar attente aard is echter waar ze zo bekend om is. Vaak zullen mensen erop rekenen en haar tolerantie vooral wanneer ze troost of steun nodig hebben. Niemand is perfect natuurlijk en Marjoleine heeft ook veel minder gunstige eigenschappen. Haar onaangename aard en obsessieve aard veroorzaken veel grieven op vaak persoonlijke niveaus. Gelukkig schittert haar empathie op de meeste dagen helderder.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*