Een gids voor de gezondheidsvoordelen van rode bieten; waarom zijn bieten goed voor jou? 7 dingen die je moet weten?

[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Beta vulgarisDe plant, beter bekend als rode biet of gewoon rode biet, is een soort knolgewas met grote gezondheidsvoordelen.

Rode biet is een krachtige bron van essentiële voedingsstoffen. Ze zitten vol met vezels, mangaan, kalium en vitamine C en B9 (ook bekend als foliumzuur). Weinig gerechten bieden zo’n grote verscheidenheid aan voedingsstoffen in één portie!

Om deze reden biedt het eten van bieten veel belangrijke gezondheidsvoordelen. Het is aangetoond dat rode biet een positief effect heeft op de bloeddruk, de bloedstroom en zelfs op fysieke fitheid.

Het enorme voordeel van bieten is deels te wijten aan de grote hoeveelheid anorganisch nitraat in deze groente.

Hoewel de bieten geweldig smaken wanneer ze rauw worden gegeten, kunnen ze ook als gemarineerde en gekookte bieten worden geproefd. Zelfs bietenblaadjes kunnen als spinazie worden bereid.

Er zijn verschillende soorten bieten, maar de meest voorkomende soorten zijn rood, donker paars, wit, roze en geel.

Feiten van de consumptie van bieten

Er is een reden waarom bieten verzadigd aanvoelen zonder aan te komen: in de meeste gevallen is hun samenstelling water.Je weet wat het meest interessant is: 87% van de biet is water, 8% is koolhydraten en 3% is vezel. Je kunt een volle kom bieten verbranden en slechts 60 calorieën eten, een groente die een goede bron is van zowel vezels als eiwitten; dit zijn de feiten over de consumptie van rode bieten, die zelden worden genoemd. Daarnaast bevatten de bieten ook kleine hoeveelheden omega-3 en omega-6 vetzuren.

koolhydraten

Kijkend naar de voedingswaarde van suikerbieten, moeten we koolhydraten beter bekijken. Rauwe en gekookte bieten hebben een koolhydraatgehalte van 8-10%. Ongeveer 70% van de koolhydraten in ruwe bieten zijn eenvoudige suikers zoals glucose en fructose. Dit cijfer neemt toe tot 80% wanneer de biet wordt gekookt.

Rode biet is ook een uitstekende manier om je lichaam te voeden met koolhydraten met een korte keten die bekend staan als FODMAP (gefermenteerde oligosacchariden, disachariden, monosachariden en polyolen). Bij sommige mensen veroorzaken koolhydraten spijsverteringsproblemen. Als u zich zorgen maakt over uw bloedsuikerspiegel, is de informatie voor u – biet ligt in het middelste bereik van de glycemische index, met een score van 61. Dit betekent dat ze de bloedsuikerspiegels niet te snel verhogen na het eten.De hoeveelheid koolhydraten per portie is zo klein dat bieten geen significante veranderingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Bietenvezels

Rode biet is een geweldige bron van voedingsvezels en in 100 gram bieten is 2-3 gram rode biet vezel. Vergeet niet dat vezels essentieel zijn voor het behoud van een goede gezondheid. Beschermt uw lichaam tegen vele ziekten en aandoeningen.

Samenvatting: De meeste koolhydraten in bieten zijn eenvoudige suikers. De meest opvallende zijn fructose en glucose. Rode biet geeft veel vezels. Eén opmerking: Beets bevatten koolstof, FODMAP genaamd, dat spijsverteringsproblemen kan veroorzaken (in zeldzame gevallen).

Vitaminen en mineralen in bieten

Je bent op zoek naar meer redenen om bieten te eten, en je hebt vitaminen en mineralen nodig in je bieten.

Ijzer

Je lichaam heeft ijzer nodig om een aantal basisfuncties uit te voeren, zoals het transporteren van zuurstof in de rode cellen.

Kalium

Het consumeren van voldoende kalium helpt de bloedsuikerspiegel te verlagen. Kalium is ook uitstekend voor de gezondheid van de bloedsomloop.

Foliumzuur (vitamine B9)

Deze vitamine B helpt bij de ontwikkeling van weefsels. Vooral zwangere vrouwen hebben een hogere dosis foliumzuur nodig om hun groeiende baby de juiste hoeveelheid voedingsstoffen te bieden.

Vitamine C

Het is belangrijk om het lichaam voldoende vitamine C te geven. Het dient belangrijke functies voor de vernieuwing van de huid en het immuunsysteem.

Mangaan

Dit essentiële element wordt meestal aangetroffen in sporen in fruit, groenten, peulvruchten en volkorenproducten. Gelukkig is bieten een rijke bron van mangaan.

Samenvatting: Rode biet is een uitstekende bron van veel belangrijke vitamines en mineralen, waaronder kalium, mangaan, vitamine C en foliumzuur.

Ingrediënten in bieten

U kunt genieten van veel gezondheidsvoordelen als u bepaalde plantaardige ingrediënten gebruikt. Rode biet bevat enkele van de beste voor je lichaam.

betanine

Betanine is de stof die de biet zijn karakteristieke rode kleur geeft. Dit is het meest voorkomende pigment in bieten.

Vulgaxanthin

Het is een geel of oranje pigment dat voorkomt in gele en rode bieten.

Anorganisch nitraat in bieten

Na menselijke consumptie kan anorganisch nitraat worden omgezet in stikstofmonoxide, dat veel belangrijke functies in het lichaam heeft. Naast biet, is het overvloedig in verschillende bladgroenten.

Samenvatting: Rode biet heeft een hoog gehalte aan plantaardige stoffen zoals vulgaraxanthine, anorganische nitraten en betanine.

Hoe zit het met nitraten in bieten?

De bovengenoemde term “anorganische bietennitraten” heeft betrekking op nitrieten, nitraten en stikstofmonoxide. Rode biet en zijn sap zijn rijk aan nitraten. Ongeveer 80-95% van de nitraten in het dieet komen van fruit en groenten. Ze verschillen van nitrieten in de voeding, die meestal worden aangetroffen in gezouten vlees, levensmiddelenadditieven, granen en gebak. Studies hebben aangetoond dat diëten die rijk zijn aan nitrieten en nitraten aanzienlijke gezondheidsvoordelen kunnen hebben, bijvoorbeeld het verlagen van de bloedsuikerspiegel en dus het verminderen van het risico op ziekte. Dieetbietennitraten worden omgezet in stikstofmonoxide, een biologische “boodschapper”. Stikstofmonoxide komt door de wanden van je bloedvaten en stuurt signalen naar de cellen aan de buitenzijde om ze los te maken. Ontspanning van deze spiercellen zorgt voor dilatatie van de bloedvaten, die de bloeddruk kunnen verlagen.

Conclusie: Rode biet voedt je lichaam met anorganische nitraten, die helpen de bloeddruk te verlagen.

Gezondheidsvoordelen van suikerbietenconsumptie

Gezonde bieteningrediënten hebben een positief effect op het hart en verbeteren de fysieke fitheid.

Verminderde bloeddruk

Hoge bloeddruk wordt meestal ‘hypertensie’ genoemd. Als hypertensie niet wordt behandeld, kan dit het hart en de bloedvaten beschadigen. Hoge bloeddruk is wereldwijd een sterke risicofactor voor hartziekten. Het kan leiden tot beroertes en vroegtijdige dood. Consumptie van bieten en ander fruit in groenten rijk aan anorganische nitraten helpt de bloeddruk te verlagen, wat het risico op hart- en vaatziekten kan verminderen. Onderzoek toont aan dat rode biet (of bietensap) de bloeddruk in slechts enkele uren met 3-10 mm / Hg kan verlagen.Stikstofmonoxide veroorzaakt dilatatie van bloedvaten en ontspanning. Dit helpt om uw bloeddruk te verlagen.

Rode biet en sportprestaties

Rode biet levert nitraat, wat de prestaties tijdens het sporten verbetert. Dieetnitraten verminderen de hoeveelheid zuurstof die wordt gebruikt tijdens het sporten, waardoor de effectiviteit van hun mitochondria en andere delen van de cel die interne organen stimuleren of energie produceren, wordt verbeterd. Het hoge gehalte aan anorganische nitraten in de bieten is van invloed op het juiste gebruik van zuurstof, verhoogt het uithoudingsvermogen en verbetert daardoor de sportprestaties.

Samenvatting: het eten van bieten draagt bij aan een efficiënter gebruik van zuurstof door de cellen van het lichaam, een beter uithoudingsvermogen en een verhoogde fysieke efficiëntie. Rode biet is een fenomenale groente als het gaat om pogingen om de bloeddruk te verlagen. Regelmatig consumeren helpt je op lange termijn te beschermen tegen hart- en vaatziekten en andere ziekten.

Rode biet – bijwerkingen

Het lichaam van de meeste mensen reageert positief op rode biet. Er zijn echter sommige mensen die de bijwerkingen van het eten van bieten ervaren. Een van de meest voorkomende effecten is de verandering van de urinekleur naar roze of rood. Deze tijdelijke bijwerking is volledig onschadelijk.

FODMAP

Van bieten is bekend dat ze FODMAP’s bevatten in de vorm van fructaten. Dit zijn koolhydraten met een korte keten die worden verteerd door bacteriën in de darmen. FODMAP veroorzaakt bij sommige mensen lichte spijsverteringsproblemen. Mensen die last hebben van deze bijwerking lijden aan het prikkelbare darm syndroom.

oxalaten

Rode biet bevat oxalaten, wat kan leiden tot de vorming van nierstenen bij mensen die vatbaar zijn voor deze ziekten. In sommige gevallen kan oxalaat een anti-voedingsstof worden. Dit betekent dat het de opname van micronutriënten door het lichaam verstoort. Oxalaten worden overal in de biet aangetroffen, maar het hoogste niveau wordt in de bladeren geregistreerd.

Conclusie: biet wordt zeer goed verdragen door organismen van de meeste mensen. Echter, vanwege de inhoud van FODMAP en oxalaten, voelen sommige mensen de nadelige gevolgen van het consumeren ervan.

Toepassingen voor suikerbieten

Rode biet is rijk aan veel voedingsstoffen. Ze zitten vol met vezels, plantenstoffen, vitamines en mineralen. Onderzoek toont aan dat het eten van bieten je gezondheid kan verbeteren. De voordelen van suikerbieten zijn een sterker hart, een betere oefeningsefficiëntie en een lagere bloeddruk. Deze voordelen zijn te wijten aan het hoge niveau van anorganische nitraten. Rode biet heeft een zoete smaak en kan worden aangepast aan vele heerlijke maaltijden. Je kunt ze rauw eten of ze gemakkelijk bereiden in een gekookte vorm.Bieten integreren in een gezond dieet is gemakkelijk en voordelig voor je lichaam!

Marjoleine Nines
Over Marjoleine Nines 438 Artikelen
In het geval van Marjoleine Nines valt meer dan alleen op te letten, maar de twee grootste dingen die je moet weten, zijn dat ze sceptisch en empathisch zijn."" Natuurlijk zijn ze ook vooruitziend, rechtop en gevoelig, maar deze zijn ook in balans door haatgevoelig te zijn . Haar attente aard is echter waar ze zo bekend om is. Vaak zullen mensen erop rekenen en haar tolerantie vooral wanneer ze troost of steun nodig hebben. Niemand is perfect natuurlijk en Marjoleine heeft ook veel minder gunstige eigenschappen. Haar onaangename aard en obsessieve aard veroorzaken veel grieven op vaak persoonlijke niveaus. Gelukkig schittert haar empathie op de meeste dagen helderder.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*