Cafeïne-effecten en voordelen op basis van wetenschappelijke feiten. 9 dingen die je moet weten over cafeïne!

[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Is cafeïne een medicijn?

Zoals u waarschijnlijk weet, wordt cafeïne dagelijks door miljoenen mensen over de hele wereld geconsumeerd. Het is een eentonig stimulerend middel en een mild diureticum dat voorkomt in dranken en voedsel. Sommige tests duiden op negatieve of ongunstige effecten van dit natuurlijke ingrediënt. Maar wetenschappelijke gegevens tonen ook de gezondheidsvoordelen van cafeïne.

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een bittere substantie die als stimulerend middel wordt geclassificeerd en wordt aangetroffen in koffiebonen, theebladeren en cacaobonen. Het is ook het populairste vermageringsingrediënt dat door bedrijven wordt gebruikt in supplementen zoals Plexus Slim en Truvision. Het werd voor het eerst ontdekt in 1821 en werd een mondiale handelswaar aan het einde van de 19e eeuw. De chemische naam is 1,3,7-trimethylxanthine; cafeïne is ook geclassificeerd als xanthine alkaloïde. De stof werkt door te werken op het centrale zenuwstelsel, wat op zijn beurt de hartslag versnelt, de bloeddruk en hersenfuncties beïnvloedt; het kan binnen 15 minuten na inname beginnen te werken. Energiedrankjes, eiwitrepen en cocktails, chocolade, frisdranken, warme chocolademelk en diepgevroren thee bevatten cafeïne.

Kortom, cafeïne zoals die in It Works! Energie is de meest gebruikte stimulerende en psychoactieve ter wereld.

Dosering – welke dosis cafeïne is veilig?

Je gewicht, lengte en cafeïnetolerantie spelen een rol bij wat je maximale inname van cafeïne zou moeten zijn. Over het algemeen worden voor de meeste gezonde volwassenen 400 milligram per dag als veilig beschouwd. De hoeveelheid cafeïne in koffie is ongeveer 95-200 milligram, terwijl een kopje zwarte thee ongeveer 14-70 milligram geeft. Te veel cafeïne kan leiden tot onaangename bijwerkingen zoals angst en overmatige stimulatie.

Kortom: de meeste volwassenen kunnen elke dag tot 400 milligram cafeïne consumeren. Hogere doses kunnen het risico op bijwerkingen vergroten en zelfs een gezondheidsrisico vormen.

Natuurlijke bronnen van cafeïne

Verschillende planten bevatten natuurlijk cafeïnesextract. Sommige van de natuurlijke bronnen van deze stimulant zijn koffiezaden, colanoten, yerba mate planten, cacaobonen, theebladeren en guarana planten. Geloof het of niet, cafeïne is aanwezig in meer dan 60 verschillende planten.

Samenvatting: De verschillende planten en zaden bevatten cafeïne.

Cafeïne-effecten – verhoogt de gemoedstoestand en verbetert het geheugen?

Onderzoek toont aan dat cafeïne zowel stemming als geheugen beïnvloedt. Individuele studies hebben aangetoond dat het drinken van 2-3 kopjes koffie per dag het risico op depressie voor vrouwen kan verminderen. Met name cafeïne helpt adenosine-receptoren te blokkeren, een stof die in de hersenen voorkomt en vermoeidheid of energieverlies veroorzaakt. Wat meer is, koffie helpt hersenfuncties te stimuleren en activeert neurotransmitters zoals norepinephrine en dopamine.

Samenvatting: Sommige studies suggereren dat deze stimulant een positief effect heeft op zowel de gemoedstoestand als het geheugen.

Gewichtsverlies bij het eten van cafeïne – is het gezond?

Sommige studies tonen aan dat cafeïne helpt om het lichaamsgewicht enigszins te verminderen. Individuele studies suggereren dat deze stimulant kan helpen om je metabolisme te verhogen door de temperatuur van je genese te verhogen (waardoor je lichaam energie en warmte produceert om calorieën te verbranden). Het helpt ook om uw eetlust op de een of andere manier te stoppen of verminderen, wat kan leiden tot minder calorieën. Vermindering van de calorie-inname kan leiden tot gewichtsverlies na verloop van tijd (ingrediënten zoals cambog keel zijn ook nuttig in dit geval). Een gemiddelde van 250 milligram cafeïne geconsumeerd bij een maaltijd kan je helpen om tot 75 calorieën per dag te verbranden.

Samenvattend kan deze stimulant een effect hebben op het verbranden van calorieën en het onderdrukken van eetlust, maar de effecten zijn meestal minimaal.

Krijg een injectie van energie uit cafeïne!

Als u op zoek bent naar een mentale kick of een toename van energie, kan koffie met cafeïnegehalte de zaak regelen. Deze stimulant beïnvloedt de groei van acetylcholine, serotonine en dopamine, alle neurotransmitters die de concentratie beïnvloeden. Het kan ook helpen het energieniveau te verhogen door adrenaline vrij te maken, hartslag te versnellen en energie te produceren. Als cafeïne in welke vorm dan ook binnen een uur voor het begin van de training wordt geconsumeerd, kan het uithoudingsvermogen met maximaal vijf procent worden verhoogd. Bovendien blijven de spieren lang gestimuleerd, omdat cafeïne leidt tot een verhoogde plasma-catecholamineproductie, waardoor het lichaam zich efficiënter kan aanpassen aan fysieke stress.

Kort samengevat: als u 200-300 milligram cafeïne per uur voordat u aan lichaamsbeweging begint, consumeert, zal dit waarschijnlijk uw prestatieniveau verbeteren en u later minder vermoeid voelen. Het probleem met sommige producten, zoals Bloedflard, is dat er niet genoeg cafeïne is om dit effect te bereiken.

Gezondheidsvoordelen van cafeïne

Er zijn enkele voordelen voor de gezondheid van cafeïneconsumptie die worden ondersteund door degelijke wetenschappelijke onderzoeken. Survey 2005 voor meer dan 193.000 mensen heeft aangetoond dat 4-6 kopjes koffie per dag het risico op diabetes van het tweede type met maar liefst 35 procent kunnen verminderen. Het drinken van minstens drie kopjes koffie per dag gedurende minstens drie weken verbetert de algehele conditie van de darmen door het aantal “goede” darmbacteriën in het maagdarmkanaal te vergroten. Onderzoek met 83.700 verpleegkundigen suggereert dat het drinken van twee of meer kopjes koffie per dag het risico op een beroerte en een hartaanval met wel 20 procent vermindert. Bovendien bleek uit een onderzoek in 2007 dat koffie drinken het potentieel heeft om het risico op leverziekte te verminderen.

Concluderend kan cafeïne bijdragen aan het behoud van een gezonde darm, het voorkomen van diabetes type 2, een gezond hart en de bescherming van de lever.

Wat zijn de bijwerkingen van cafeïnegebruik?

Helaas kunnen cafeïne bijwerkingen hebben als deze te hoog worden ingenomen of als u bijzonder gevoelig bent voor deze natuurlijke stimulans. Deze bijwerkingen kunnen zijn: tremor van de spieren, slapeloosheid, snelle hartslag, maagaandoening, nervositeit, angstgevoeligheid, prikkelbaarheid en hoofdpijn. Dergelijke bijwerkingen werden gemeld door gebruikers van afslanksupplementen, zoals Hydroxycut en pre-workoutcocktails met toegevoegde cafeïne. Het consumeren van te veel cafeïne verhoogt het risico op uitdroging en vaker plassen. Het is belangrijk om de consumptie van vloeistoffen in evenwicht te brengen – gebruik veel water om je gehydrateerd te houden. Als u voorgeschreven medicijnen of andere geneesmiddelen gebruikt, kunt u het beste eerst met uw arts of apotheker praten voordat u veel koffie drinkt, omdat cafeïne chemisch kan reageren met het geneesmiddel en bijwerkingen kan veroorzaken.

Samenvattend treden bijwerkingen op wanneer grote hoeveelheden cafeïne worden geconsumeerd.

De waarheid over cafeïne

Net als veel andere natuurlijke producten heeft cafeïne zijn voor- en nadelen. Met mate consumeren kan helpen om de algemene gezondheid en het welzijn te behouden. Als u echter te veel ervan eet, kunt u meer bijwerkingen ervaren dan een positief effect op uw lichaam.

Marjoleine Nines
Over Marjoleine Nines 438 Artikelen
In het geval van Marjoleine Nines valt meer dan alleen op te letten, maar de twee grootste dingen die je moet weten, zijn dat ze sceptisch en empathisch zijn."" Natuurlijk zijn ze ook vooruitziend, rechtop en gevoelig, maar deze zijn ook in balans door haatgevoelig te zijn . Haar attente aard is echter waar ze zo bekend om is. Vaak zullen mensen erop rekenen en haar tolerantie vooral wanneer ze troost of steun nodig hebben. Niemand is perfect natuurlijk en Marjoleine heeft ook veel minder gunstige eigenschappen. Haar onaangename aard en obsessieve aard veroorzaken veel grieven op vaak persoonlijke niveaus. Gelukkig schittert haar empathie op de meeste dagen helderder.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*